کد مطلب:1418 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:412

احکام تخلی
57- واجب است انسان وقت تخلی و مواقع دیگر , عورت خود را از كسانی كه مكلفند , اگر چه مثل خواهر و مـادر بـا او محرم باشند , و همچنین از دیوانه و بچه اگر ممیز باشند یعنی خوب و بد را بفهمند بپوشاند ولی زن و شوهر لازم نیست عورت خود را از یكدیگر بپوشانند.



58- لازم نیست با چیز مخصوصی عورت خود را بپوشاند.



و اگر مثلا با دست هم آن را بپوشاند كافی است .



59- مـوقـع تـخـلی باید بنابر احتیاط لازم طرف جلوی بدن یعنی شكم و سینه رو به قبله و پشت به قبله نباشد.



60- اگـر مـوقـع تـخلی طرف جلوی بدن كسی رو به قبله یا پشت به قبله باشد , و عورت خود را از قبله بگرداند كفایت نمی كند , و اگر جلوی بدن او رو به قبله یا پشت به قبله نباشد , احتیاط آن است كه عورت را رو به قبله یا پشت به قبله ننماید.



61- احـتـیاط مستحب آن است كه طرف جلوی بدن در موقع استبراء كه احكام آن بعدا گفته می شود , و موقع تطهیر مخرج بول و غایط , رو به قبله و پشت به قبله نباشد.



62- اگـر برای آن كه نامحرم او را نبیند مجبور شود رو به قبله یا پشت به قبله بنشیند , بنابر احتیاط لازم باید پشت به قبله بنشیند و اگر ممكن نباشد باید رو به قبله بنشیند.



و همچنین است اگر از جهت دیگر ناچار باشد كه رو به قبله یا پشت به قبله بنشیند.



63- احتیاط مستحب آن است كه بچه را در وقت تخلی رو به قبله یا پشت به قبله ننشانند.



ولی اگر خود بچه بنشیند , جلوگیری از او واجب نیست .



64- در چـهـار جـا تخلی حرام است : ( اول ) در كوچه های بن بست در صورتی كه صاحبانش اجازه نداده باشند.



( دوم ) در ملك كسی كه اجازه تخلی نداده است .



( سوم ) در جایی كه برای عده مخصوصی وقف شده است مثل بعضی از مدرسه ها.



( چـهارم ) روی قبر مؤمنین در صورتی كه بی احترامی به آنان باشد و همچنین هر جایی كه تخلی موجب هتك حرمت یكی از مقدسات دین یا مذهب شود.



65- در سه صورت مخرج غایط فقط با آب پاك می شود.



( اول ) آن كه با غایط نجاست دیگری مثل خون بیرون آمده باشد.



( دوم ) آن كه نجاستی از خارج به مخرج غایط رسیده باشد.



( سـوم ) آن كـه اطـراف مـخرج بیشتر از مقدار معمول آلوده شده باشد , و در غیر این سه صورت می توان مخرج را با آب شست و یا به دستوری كه بعدا گفته می شود , با پارچه و سنگ و مانند اینها پاك كرد , اگر چه شستن با آب بهتر است .



66- مخرج بول با غیر آب پاك نمی شود.



و در كـر و جـاری اگـر بـعـد از برطرف شدن بول یك مرتبه بشویند كافی است , ولی با آب قلیل احتیاط مستحب آن است كه دو مرتبه شسته شود و سه مرتبه شستن بهتر است .



67- اگر مخرج غایط را با آب بشویند , باید چیزی از غایط در آن نماند.



ولـی باقی ماندن رنگ و بوی آن مانعی ندارد و اگر در دفعه اول طوری شسته شود كه ذره ای از غایط در آن نماند , دوباره شستن لازم نیست .



68- بـا سـنگ و كلوخ و پارچه و مانند اینها اگر خشك و پاك باشند می شود مخرج غایط را تطهیر كرد , و چنانچه رطوبت كمی داشته باشند كه به مخرج نرسد اشكال ندارد.



69- مخرج غایط را اگر یك مرتبه با سنگ و كلوخ یا پارجه كاملا پاكیزه نماید كفایت می كند , ولی بهتر آن است كه سه مرتبه انجام دهد.



بـلكه با سه قطعه هم باشد و اگر با سه مرتبه پاكیزه نشود باید به قدری اضافه نماید تا مخرج كاملا پاكیزه شود , ولی باقی ماندن ذره های كوچكی كه دیده نمی شود اشكال ندارد.



70- پـاك كردن مخرج غایط با چیزهایی كه احترام آنها لازم است مانند كاغذی كه اسم خدا و پیغمبران بر آن نوشته شده حرام است .



و پاك شدن مخرج با استخوان و سرگین محل اشكال است .



71- اگـر شـك كـنـد كه مخرج را تطهیر كرده یا نه , لازم است تطهیر نماید , اگر چه عادتا بعد از بول یا غایط فورا تطهیر می كرده .



72- اگر بعد از نماز شك كند كه قبل از نماز , مخرج را تطهیر كرده یا نه نمازی كه خوانده صحیح است , ولی برای نمازهای بعدی باید تطهیر كند.